Ustawą z 2018 r. powołany został mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) stanowi instrument pomocy w realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Jak to wygląda w Kujawsko-Pomorskiem, zobaczymy na przykładzie inwestycji drogowej w powiecie żnińskim.
Funkcjonowanie Funduszu ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej oraz zwiększenie atrakcyjności terenów inwestycyjnych.
Źródłami finansowania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg są wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dotacje z budżetu państwa (w tym z części budżetu, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej), Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa. Ponadto Fundusz może zostać zasilony środkami pochodzącymi z przekazania skarbowych papierów wartościowych, a także dobrowolnych wpłat na rzecz Funduszu np. przez spółki, w których udziały albo akcje posiada Skarb Państwa.
W ten sposób powstało narzędzie o niespotykanej dotychczas skali, pozwalające szczególnie na pomoc mniej zamożnym samorządom w rozwoju ich infrastruktury transportowej i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Prezes Rady Ministrów zatwierdził listy zadań powiatowych i gminnych do dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach naboru wniosków na kolejny – 2025 rok. Wsparcie rządowe uzyska 1520 zadań, w tym 453 powiatowych i 1067 gminnych. Dzięki temu planowana jest budowa, przebudowa lub remont 2,1 tys. km dróg powiatowych i gminnych, z tego 1,05 tys. km dróg powiatowych oraz 1,05 tys. km dróg gminnych. Na dofinansowanie zadań przeznaczono 2,7 mld zł, w tym na zadania gminne trafi 1,5 mld zł, a na zadania powiatowe 1,2 mld zł.
Dofinansowanie z RFRD dla zadań powiatowych i gminnych jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód podatkowy, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80 proc. kosztów realizacji zadania.
W roku 2025 województwo kujawsko-pomorskie otrzyma do rozdysponowania 152 mln zł, w tym:
- 41 mln zł na zadania powiatowe,
- 111 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 102 zadania: 17 powiatowych i 85 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 145 kilometrów dróg: 58 km powiatowych i 87 km gminnych.
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, środki przekazywane są na zasadach konkursowych. Za przeprowadzenie naboru oraz późniejszą ocenę wniosków o dofinansowanie odpowiadają wojewodowie. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest złożenie przez właściwego zarządcę drogi wniosku o dofinansowanie u wojewody i spełnienie kryteriów kwalifikacyjnych. Kryteria oceny wniosków określone są w ustawie o Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i wskazują szereg przesłanek, które powinny zostać wzięte pod uwagę przez komisję dokonującą oceny wniosku.
Uwzględnia się takie kwestie, jak: zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych, zapewnienie spójności sieci dróg publicznych, podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i gminnych, poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego czy poprawę dostępności terenów inwestycyjnych. Natomiast wojewodowie ustalają szczegółowe kryteria uwzględniające specyfikę i potrzeby regionu.
A oto jeden z konkretnych przykładów:
17 kwietnia br. podpisana została umowa między Powiatem Żnińskim a Wojewodą Kujawsko-Pomorskim o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg inwestycji drogowej pn. „Przebudowa drogi powiatowej nr 2350C Rudunek – Niestronno – Dąbrowa w miejscowości Ryszewo”.
Stronę samorządową reprezentowali: starosta żniński Zbigniew Jaszczuk, wicestarosta Andrzej Hłond, burmistrz Żnina Łukasz Kwiatkowski, skarbnik powiatu Wioleta Werkowska oraz dyrektor ZDP w Żninie Adrian Kubicki, a wojewodę reprezentował I wicewojewoda kujawsko-pomorski Piotr Hemmerling, lider Nowej Lewicy w regionie.
Całkowity koszt zadania wynosi 2.529.023,28 zł brutto, z czego połowa kosztów zostanie dofinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Pozostałe koszty zostaną pokryte z wkładu własnego Powiatu Żnińskiego. Na relację inwestycji wyznaczono termin 5 miesięcy od daty podpisania umowy.
W ramach zadania zostanie przebudowany odcinek drogi powiatowej nr 2350C od km 4+650 do km 5+452 wraz z przebudową skrzyżowań z drogą powiatową nr 2351C Ryszewo – Gościeszyn od km 0+000 do km 0+050 oraz z drogą powiatową nr 2338C Żnin – Gąsawa – Ryszewo od km 18+755 do km 18+842.
Projekt budowlany przewiduje wykonanie następujących robót: zdjęcie warstwy humusu, wykonanie robót rozbiórkowych, wykonanie robót ziemnych, wykonanie kanalizacji deszczowej, ustawienie krawężników i obrzeży, wykonanie podbudowy na poszerzeniach pod zjazdy i drogę dla pieszych, wykonanie nawierzchni jezdni, zatoki autobusowej, drogi dla pieszych oraz zjazdów, wykonanie stałej organizacji ruchu i montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, prace wykończeniowe, tj. wykonanie poboczy, humusowanie z obsianiem trawą, prace porządkowe. Wybudowana też będzie droga dla pieszych z kostki betonowej o szerokości 2 metrów, ograniczona krawężnikiem betonowym o szerokości 0,15 m. Zjazdy na posesje leżące w ciągu drogi oraz zatoka autobusowa zostaną wykonane również z kostki betonowej.
Wykonanie przebudowy omawianego odcinka drogi wraz z innymi elementami infrastruktury drogowej przyczynią się zarówno do poprawy bezpieczeństwa, jak i ograniczenia kosztów utrzymania oraz zwiększą walory estetyczne miejscowości.
Wspomniana inwestycja będzie kolejnym przebudowanym odcinkiem DP2350C.
W 2023 roku ułożono już nową nawierzchnię na odcinku drogi od km 0+000 do km 4+650 (była to również inwestycja dofinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg), a w roku 2024 od km 7+290 do km 10+226 do granicy Powiatu Żnińskiego z Powiatem Mogileńskim.
Spotkanie samorządowców z wicewojewodą było także okazją do omówienia planów rozwoju powiatu żnińskiego i możliwości realizacyjnych.
Źródło:
Opr. nim, 19 kwietnia 2025 r.